iFi SPDIF iPurifier



Een nieuw toverstickje van iFi

iFi blijft verbazen met steeds weer nieuwe compacte audioapparaten en accessoires die steeds weer meer dan volwassen prestaties blijken te leveren. Het is niet het eerste ‘ding’ van iFi dat we hier bespreken. De nano iDSD DAC de micro iPhono phonoversterker gingen SPDIF iPurifier al voor. Bij ieder onder handen iFi apparaat(je) vraag ik me af hoe ze het voor elkaar krijgen zoveel kwaliteit in dergelijk kleine behuizingen te krijgen, die ook nog eens fraai zijn uitgevoerd. De iFi SPDIF iPurifier is wat dat betreft niet anders. Een uit massief aluminium gefreesde behuizing biedt plaats voor een sandwich van elektronica.

iFi SPDIF purifier (3)

Compleet

De mooie verpakking blijkt eveneens weer verbazingwekkend compleet gevuld te zijn. Naast de iFi SPDIF iPurifier zelf en de noodzakelijke voeding zijn alle denkbare verloopstukjes en stekkers voor tal van aansluitmogelijkheden aanwezig. Op het eerste oog niet zichtbaar maar naast de coaxiale S/PDIF aansluiting is ook een optische in en uitgang aanwezig. De uitgang wordt in de zijkant geprikt. Ook BNC verloopstukjes ontbreken niet.

iFi SPDIF purifier (4)S/PDIF

De digitale S/PDIF uitgang is niet lang na de introductie van de CD-speler geïntroduceerd. De eerste jaren moesten CD-spelers het nog alleen met analoge uitgangen doen. Tot de S/PDIF aansluiting (Sony/ Philips Digital InterFace) werd geïntroduceerd kwamen langzaam de eerste separate DA-converters op de markt. Nu was er immers de mogelijkheid om een seperate Digitaal Analoog Converter (DAC) aan te sluiten. Eind jaren 80 zagen we de eerste golf van losse DAC’s, vaak niet meer dan een black box met een een cinch of BNC S/PDIF ingang en twee analoge uitgangen. Uiteraard alleen geschikt voor 16 bit/ 44,1 kHz. Wat geen bezwaar was, muziekbronnen met een hogere resolutie zien we pas jaren later. Losse DAC’s blijven in die jaren echter een beetje een niche product. iFi SPDIF purifier (2)

Jitter

Het was eveneens in die jaren dat ook de zaak ‘jitter’ steeds belangrijker werd. Digitale audio staat of valt bij het broodnodige kloksignaal. Geen klok geen muziek. Jitter staat voor timingsfouten die ontstaan in het digitale domein en voor afrondingsfouten kunnen zorgen bij het omzetten naar het analoge uitgangssignaal. Hoe strakker de data geklokt wordt en blijft, hoe lager de jitter. Genesis Digital LensDat jitterprobleem  inspireerde ontwikkelaars in die jaren tot rigoureuze oplossingen, zoals de Genesis Digital Lens. Je sluit daar je digitale bron op aan, de datastroom wordt vervolgens gebufferd,  opgepoetst en strak herklokt. Zo’n digitale jitterkiller was ongeveer van hetzelfde formaat dan de aangesloten CD-speler. Deze Digital Lens had in die dagen, de hoogtijdagen van de CD-speler, ook mede door de hoge vraagprijs, een bijna mythische naam waardoor het tot op de dag van vandaag een gezocht apparaat is. Nu, pakweg 20 jaar later wisselen ze nog steeds voor rond 1000 euro van eigenaar.

Anno 2016

Tijden veranderen, elektronica is sterk gekrompen én ook nog tot veel meer in staat. Waren jitterkillers en zelfs DAC’s vanaf eind jaren 90 tot een stuk na het nieuwe millennium nog beperkt tot bitrates en samplefrequenties van 16 bit en tot maximaal 48 kHz, hedendaagse digitale elektronica lijkt geen bovengrens meer te kennen. De iFi SPDIF iPurifier kan samplefrequenties tot 192 kHz aan. Daarmee vang je 99,99% van de huidige highres muziek af.

Over Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

Laat wat van je horen

*