Recensie SONOS Play:3 audio systeem

De redactie van Audio-Creative is wederom verheugd een gastauteur bij onze lezers te mogen introduceren. Dit maal een bijdrage van Sjef van Swaaij uit Nijmegen. Hij vertelt in deze recensie over zijn ervaring met het Sonos Play:3 audio systeem.

Sonos Play:3 audio systeem

Sonos Play:3 audio systeemVoor veel van de lezers zal de naam Sonos inmiddels geen onbekende meer zijn. Het USA bedrijf timmert al jarenlang aan de weg met hun netwerkspelers. Begonnen in een tijd dat deze wijze van muziek spelen nog prematuur was. Zelf ben ik vier jaar geleden in de ban geraakt door het werkelijk foolproof afspeelsysteem dat Sonos biedt. Na de kennismaking en het schrijven van een recensie heb ik daarna snel zelf een Sonos systeem aangeschaft, met een tweetal ZP90 players. Het witte Apple Mini vormige kastje dat nog het meest lijkt op een CD-speler zonder loopwerk. Een analoge uitgang, twee digitale SPDIF aansluitingen en een analoge ingang voor een externe bron. In plaats van het loopwerk om een glimmend schijfje af te kunnen spelen is er een netwerkconnectie, zowel met draad als met Wi-fi. De muziekkeus doe je via een Sonos controller. Of via het pc scherm

Sonos Controll

Later kwamen er ook App’s voor de iPod Touch, iPad en Android besturing. Alleen een Connect, zoals de ZP90 speler tegenwoordig heet plus een van bovenstaande apparaten met de besturingssoftware er op geïnstalleerd en je speelt je muziek op de meest comfortabele wijze die je je voor kunt stellen. De muziek wordt van een harde schijf gehaald die aan een pc hangt of van een NAS. De techniek in dienst van de mens in plaats van andersom.

De enige restrictie die steeds nadrukkelijker mee gaat tellen is het ontbreken van het kunnen spelen van muziek in een hogere resolutie dan de 16 bit/ 48 kHz die het Sonos systeem ons biedt. Voor de rest alleen maar lof. Hang een betere externe DAC achter de SPDIF uitgang en de muziek klinkt nog een stuk beter.

ConnectNaast de Connect speler heeft Sonos ook nog een Connect:Amp, met ingebouwde versterkers, in het programma. En natuurlijk de snel aan populariteit winnende ‘radio’s’, de Sonos Play:3 en Sonos Play:5 en de behoorlijk unieke via het netwerk aangestuurde actieve subwoofer, kortweg Sub genoemd. Wil je alles draadloos spelen, dan is daarvoor de Bridge gemaakt, waarmee in dat geval via de draad contact met de router wordt gemaakt. Onderling kunnen de Sonos apparaten wel draadloos met elkaar communiceren. Als je bijvoorbeeld één Connect player via de netwerkkabel met je huisnetwerk hebt verbonden kunnen andere Sonos spelers draadloos contact maken. Dat komt omdat Sonos binnen de Wi-fi met een eigen gesloten protocol werkt. Een waterdicht systeem kan ik zelf uit de inmiddels jarenlange ervaring met het Sonos systeem vertellen.

Waarom een weergavesysteem als de Sonos Play:3?

“De kleine, sexy, overal passende, alles-in-één speler – inclusief  Bridge Draadloze bediening, eenvoudig te installeren.“ Deze zin is op de site van Sonos te lezen.

Sonos Play:3 audio systeemWe weten hoe het werkt. Sonos maakt het mogelijk om vanaf één plek muziek te streamen naar je hifi-installatie in je woonkamer en/of naar een of meer andere hifi-installaties in huis (zoals een studeerkamer, een hobbyruimte, en de slaapkamer). Je sluit bijvoorbeeld een hifi-installatie in de hobbyruimte aan via de Connect, het is een wit kastje, en deze maakt contact met (kort gezegd) de streamer in je woonkamer. In je hobbyruimte heb je dan dezelfde muziek, of andere (!) muziek uit de muziekbibliotheek, internetradio,of bijvoorbeeld Spotify als in je woonkamer.

Maar wie heeft meerdere hifi-installaties?

Heb je één hifi-installatie in de woonkamer, en verder niets, dan kun je natuurlijk een Sonos Connect, èn een versterker èn een set luidsprekers aanschaffen om in een andere ruimte in huis muziek te willen luisteren. Ga er maar aanstaan … Het voordeel van de Sonos Play:3 is dat het een alles in één oplossing biedt om je eigen gekozen muziek te kunnen luisteren in wat voor ruimte ook. En je pakt ‘m ook gemakkelijk weer op om ergens anders te gebruiken.

Play3 zwartNaast mijn muziekset in de woonkamer heb ik bijvoorbeeld op de bovenverdieping een tweede Sonos Connect player met een NAD C315bee geïntegreerde versterker en twee luidsprekers, waarover straks meer. Sinds ik daar ook van muziek kan genieten, vaak dezelfde als die beneden uit mijn luidsprekers komt, ga ik, dat merkte ik al snel, langer door met een mezelf gestelde noodzakelijke taken als opruimen, . Want dat is ook een groot voordeel van meerdere Sonos spelers in huis: je kunt ze heel simpel synchroniseren.

Waarom dan daarnaast nog een Sonos Play:3? Als muziekliefhebber wil ik ook in de aan mijn keuken grenzende serre muziek horen. Deze open keuken bevindt zich precies tussen mijn woonkamer en de serre. Overdag gaat het in de serre prima, maar als ik er ’s nachts of in de vroege ochtend achter mijn bureau zit (en dat komt geregeld voor), is het voor mijn buren, ik woon in een huis dat meer dan honderd jaar oud is en nog zonder fatsoenlijke geluidsisolatie, toch (veel) prettiger als het geluid niet helemaal vanuit de woonkamer hoeft te komen. Bovendien is het ook prettiger als je niet op een ‘wall of sound’ stuit als je vanuit de serre in de woonkamer komt.

Pagina's: 1 2

Over Sjef van Swaaij

Sjef van Swaaij is in het dagelijkse leven jurist in Nijmegen. Hij heeft een enorme passie voor muziek en is zelf zeer getalenteerd blues gitarist. Door zijn enorme drive naar perfectie is hij telkens op zoek naar het beste geluid.

Laat wat van je horen

*