Klipschorn DIY project (deel 2)

Klipschorn commercial

Klipschorn DIY project (deel 1)
Klipschorn DIY project (deel 3)

We gaan weer verder met de bouw van deze prachtige luidspreker. Als je een beetje handig bent, bouw je voor niet al te veel geld, een luidspreker die je nooit meer kwijt wilt, althans, dat is mijn ervaring. Het is geen eenvoudige klus, maar met een beetje technisch inzicht en geduld is het zeker te doen.

In deel twee van dit bouwproject laat ik je zien hoe het meest complexe deel van de Klipschorn, de baskast, is opgebouwd.

De baskast van de Klipschorn

Schermafbeelding 2013-10-21 om 15.46.26

 

De kast van de Klipschorn bestaat uit twee delen: de baskast en de topkast. In de baskast is de gevouwen hoorn geconstrueerd met in het hart van de kast: de 15 inch woofer. Dit gedeelte van de Klipschorn is het meest lastig te maken. De reden daarvan is, dat de interne constructie van de hoorn veel schuine hoeken heeft en sommige panelen een overstaande zaaghoek hebben. Dat wil zeggen dat je de zaaghoek groter is dan 45 graden. Het vraagt dan ook wat timmermans skills en gereedschappen om deze panelen de zagen. Heb je dat niet, vraag dan in je omgeving of er niet een timmerman in de buurt woont, die deze lastige zaagklus voor je kan doen.

De topkast is veel eenvoudiger van constructie. Geen nare hoeken en eigenlijk gewoon recht rechtaan. Deze kast heeft als doel de middenhoorn (K-400) met de K-55 driver en de tweeterhoorn (K-77) te behuizen. Verder heeft deze geen klankmatige functie. Dat is niet helemaal waar natuurlijk, want ook deze kast resoneert mee in de totaalklank van de Klipschorn.

Verschillende bouwtekeningen van de Klipschorn

Er zijn een aantal tekeningen van de Klipschorn op het www te vinden. Helaas zijn de meesten gebaseerd op een afwijkende (Amerikaanse) maat. Namelijk 13 en 19 mm. plaatdikte.
Gebruik je deze tekeningen en neem je Europese standaardmaat van  12 en 18 mm. dan kom je niet uit en krijg je de kast nooit in elkaar. Gelukkig vond ik destijds de site van collega ‘Klipschorn’ bouwer Thomas Zehbe, die de tekeningen exact had omgerekend naar de Europese standaard  maatvoering van 12 mm. en 18 mm.
Wat Thomas ook heeft gedaan, is de diverse panelen op een efficiënte wijze opgetekend op de standaard plaatafmeting van 122 x 244 cm. Dit scheelt zo ontzettend veel werk! Daardoor heb je minimaal restafval en scheelt het al snel een extra plaat. Ook zijn de afzonderlijke delen genummerd. In de tekst wordt gerefereerd naar deze nummers.

De constructie van de baskast

Zoals eerder gezegd is de constructie van de baskast een project op zich. Maar met een beetje geduld en zorgvuldig lezen van de tekeningen, is het goed te doen. Met de foto’s van de bouw erbij wordt het allemaal duidelijk. Klipschorn constructie

Wat de foto’s betreft moet ik vermelden, dat de meeste foto’s die ik heb gemaakt van mijn bouwproject helaas verloren zijn gegaan. Ik heb Thomas Zehbe dan ook gevraagd of ik zijn foto’s mocht gebruiken. Met een volmondig ja, als antwoord, wil ik Thomas dan ook bedanken voor zijn medewerking. Alle credits gaan dan ook naar hem.Klipschorn constructie

Pagina's: 1 2 3 4 5

Over Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

Reacties

  1. Mooi project Marco! Niet makkelijk erg indrukwekkend!

  2. Beste Marco,
    Mijn oprechte complimenten, hoe mooi en duidelijk je dit project gedaan hebt.
    Ik heb als achtergrond timmer-meubelmaker opleiding en best wat ervaring opgedaan en ik vind jouw werk echt geweldig.
    Hartelijk bedankt, met vr. groet,
    Marino

  3. Marco, mijn complimenten. Mooi duidelijk. Kom je niet vaak tegen.
    Ja, dit was het wachten toch wel waard. 🙂 ik zeg niks meer.

  4. Hallo Marco
    Wilde je even laten weten dat ik blij ben met al je werk dat je erin steekt en met ons deelt.
    Ziet er goed uit, zal je niet meer opjagen.
    Dank en groet,
    Pierre.

  5. Hallo Marco,
    Ik ben in het bezit van Klipsch Heresy en onder de indruk van je verhaal. De Heresy’s vind ik al fascinerend. De grotere Klipsch-en heb ik (nog) niet geluisterd. Dit gaat zeker gebeuren..!! Of juist niet, en doen geloven dat de Heresy’s al m’n beste maatjes zijn 🙂
    Ik denk dat ik een handig timmermaatje moet gaan zoeken om plannen te maken voor het bouwen van van de Klipschhoorn.

    Thxs en hartelijke groet,
    Ewald

    • Marco Bouwer zegt:

      Hallo Ewald,
      De Heresy is verder een prima speaker. Maar heeft wel zijn beperkingen en zijn grotere broers uit de Heritage serie zijn zeker de moeite waard om te overwegen ipv de Heresy.
      Maar ja. Als je de Klipschorn kunt plaatsen en bouwen, ben je klaar 🙂
      Het volgende luidsprekerproject waar ik aan ga beginnen is een ‘kleinere’ Klipsch kloon. De materialen zijn inmiddels binnen. Dat is misschien een goede tussenoplossing of een alternatief. Een speaker waar ik veel van verwacht en veel minder complex is dan de Klipschorn.

      • Hallo Marco,
        Dank voor je reactie. Wat betreft de klipschhorn.. De moeilijkheidsgraad is het bouwen. Ik heb niet de faciliteiten om te bouwen. Vandaar ook het “timmermaatje” 🙂
        Klinkt zeer interessant jouw nieuwe project. Vooral ook dat deze minder complex is. Ik hoor/lees graag meer. Vol verwachting klopt mijn hart….
        Groet Ewald
        PS. is er een mogelijkheid bij jou of iemand anders de Klipschhorn te kunnen beluisteren (graag in het noorden van het Land..).

  6. Ik heb de Klipschorns thuis staan maar dan nabij Rotterdam.
    Deze zijn gemodificeerd, met super filters van Al Klappenberg en Electro Voice tweeters en middrivers waardoor de top moest worden aangepast (met dank aan Elso Kwak.) Het zijn grote jongens die goed in de hoek moeten staan maar het geluid is fenomonaal! Alhoewel er met kleinere afmetingen ook goed resultaat wordt gehaald tegenwoordig blijft een rendement van 105dB buitengewoon.

    Marco: Worden de La Scala’s geript en drivers, woofers met filters overgezet naar de Klipschorns?
    Ik heb de oude drivers en filters nog liggen……

  7. Een koffiemorgen bij Marco MET live muziek.. 😉 voor de diy’ers… Maar ja als hij daar aan gaat beginnen komt deel 3 natuurlijk helemaal niet meer af…

  8. Inmiddels heb ik een paar La Scala’s gevonden. Een soort van schuurvondst..:-) De beste man had niet echt in de gaten wat hij verkocht. Bij aankomst bleek dat de tweeters ontbraken uit de kasten. Zelf had ik een versterker meegenomen om de werking te kunnen testen. Het laag en de midhoorn doen het. Toch een gok, maar daar was de prijs ook naar. De La Scala’s blijken uit een theater afkomstig te zijn en later in een soort van kantine te hebben gestaan. De kasten zijn in redelijke staat en zeker de moeite waard voor een opfris beurt.
    Nu op zoek naar een paartje tweeters. HELP..!! Nu zag ik ook dat je de verschillende tweeters hebt getest. Alleen kan ik het test verslag niet vinden. Welke tweeter adviseer jij..?
    Groet Ewald

    • Hoi Ewald,
      Denk dat Marco hetzelfde zou antwoorden, kijk op de site http://www.alkeng.com/ zoek daar even. of op de site van http://www.critesspeakers.com/klipsch_tweeters.html ook voor nieuwe filter ?
      Nuttig leeswerk. Hangt natuurlijk ook af van je luister ruimte.
      Groet, Pierre.

      • Dankje Pierre,
        De site van alkeng kende ik nog niet. Net een kijkje genomen. Interessant..!!
        Nog een hoop te ontdekken merk ik. Ik vind het leuk..!! En, ik denk dat de filters tzt ook een opfrisbeurt krijgen. Heb jij ervaring met de filter up-grade? Heb je Khorn’s of La Scala’s?

        Vriendelijke groet Ewald

        • Helaas niet. Wel RB 75 en dacht een C 75 in de surround. Mijn handen jeuken erg om de K’horn te gaan bouwen. Woon niet alleen en weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Misschien van het voorjaar gewoon bouwen en dan zijn ze er ineens .? De Lascala’s lijken kleiner maar zijn toch ook wel groot en ook erg aanwezig dus dan maar de Horn ‘s.?
          Het is ook wel lastig voor de meeste van ons ivm. oppervlakte van de kamer.
          Succes, aan iedereen trouwens.

          • Hey Pierre,
            Da’s nog al een overgang, van RB 75 naar de Khorn. Dit is geen nuance verschilletje. De overval techniek werkt niet bij vrouwen… zo van: hocus spocus en ineens staan er Khorn’s. Betrek je vouwtje in je wens..!!

  9. Dirk Veldhorst zegt:

    Bijgaand mijn verhaal over de intrinsieke ontwerp fout (!) van de Klipschorn en wat je daar aan kunt doen zodat ze nóg beter klinken (dat kan). Probleem: de drie drivers zijn niet time-aligned van huis uit en de verschillen tussen woofer en tweeter zijn ca 8 mSec wat goed hoorbaar is wanneer je een echt snelle versterker zonder vervorming gebruikt. Het is een beetje de spreekwoordelijke natte krant i.p.v. een mooie droge tik. Overigens hoor je die attack opeens in alle muziek: de aanzet van iedere noot heeft iets percussiefs. De Klipschorns zijn wonderlijk realistische weergevers en alles wat je doet heeft er een invloed op en als alles klopt is het audio nirwana.

    It’s been four years since I got a pair of 60th Anniversary Klipschorns in my basement. It has worked out well for me, thanks to info from Klipschorn community. Especially the FAQ Corner-Horn Imaging has been very helpfull (tnx CASK05!). Made me switch to a FirstWatt F3 amp and tweak my room accoustics further. Little things like putting the beast on spikes, “sealing” the cabinet to the walls help etc. etc. I also flush mounted the tweeters to have a better time alignment with the middle horn.
    And now the MiniDSP has entered. It is positioned between the input switch board and the Nelson Pass B1 preamp in such a way that it can be bypassed. So we can ABX. It is setup straight forward with crossover at 450Hz, 48 dB slopes where the High Pass signal is delayed 7.5 mS. Both High and Low pass signals are shortcircuited and the sum signal is fed to the B1 preamp and stereo F3 power amp; so no bi-amping needed! It settles the time difference between the bass bin and the middle/high horns.
    The slapping of drums is very realistic now. Definition is great: female voices are overall nicer to listen to, instrument are behind the speakers, the stage is bigger and a piano is smaller so it can be pointed at. Somehow there is also more information on the recording venue and the illusion of height is there.

Laat wat van je horen

*